Vedoucí ITF Vladimír Birgus představí v rámci expozice Tak mnoho, tak málo unikátní fotografie z doby normalizace

23. 4. 2019 Út 22.38 od Ondřej Durczak | Aktuálně

04-leningrad-1982 Leningrad, 1982

V opavské galerii KUPE (Jánská 7) proběhne ve středu 24. dubna 2019 v 17 hodin slavnostní zahájení výstavy fotogafií vedoucího Institutu tvůrčí fotografie Vladimíra Birguse.

V československé dokumentární fotografii 70. a 80. let minulého století se objevila řada fotografů, kteří se odkláněli od oficiálního pojetí živé fotografie i programově určených témat. Mnozí z nich fotografovali pouze příležitostně, přesto se jejich snímky staly ikonami naší poválečné dokumentární fotografie. Ve výčtu autorů lze připomenout například Viktora Koláře, Jiřího Hankeho, Gustava Aulehlu, Jindřicha Štreita, Ivo Loose, Danu Kyndrovou, Jaroslava Kučeru, Karla Cudlína, Lubomíra Kotka a další.

Vladimír Birgus začal soustředěně fotografovat několik let po tom, co liberálně směřující šedesátá léta vystřídala sterilní normalizace. Jako historik, teoretik a kurátor využíval pracovních cest při organizování zahraničních výstav, aby rozšiřoval svou volnou tvorbu. Stejně kvalitní záběry, jaké pořizoval u nás, vznikaly také za hranicemi, v zemích východního bloku. Teprve před několika lety snímky vystavil v projektu nazvaném Tak mnoho, tak málo.

Jakkoliv byla situace komunistického Československa tíživá, dokázal z ní Birgus vytěžit silné osobní obrazy implikující mnoho motivů i diváckých interpretací. Vytvářel skvělou komparaci mezi každodenností a individualitou fotografovaného místa a zároveň jej zobecňoval do vícevýznamových zkratek ilustrujících komunistický režim. Rudým hvězdám vyčleňoval v obraze sice velký prostor, ale jejich vyznění je díky monumentalitě nečekané. Autor je mění na groteskní motivy dokládající kontrast mezi jásavými hesly a smutnou realitou nebo je využívá při ukazování lidí, kteří se komunistických oslav zúčastňovali ze strachu, aby nepřišli o zaměstnání nebo aby se jejich děti dostaly na střední a vysoké školy. Birgus sledoval celosvětové dění ve fotografii a nepochybně na sebe nechával přenášet vlivy a vizuální prostředky západních fotografů. Projevilo se to u něj mimo jiné experimentálními pohledy. Například zdánlivě chaotické scény náhodných setkání s pouličním davem jsou ve skutečnosti dokonale rytmizované kompozice, které bychom jinak neposkládali ani při důkladném aranžování každé postavy. Z masy lidí dokázal fotograf izolovat tu nejpoutavější tvář. Davové a živé fotografie s mnoha postavami pak v celém cyklu prokládal klidnými záběry nalezených zátiší nebo městských krajin. Záměrně vyhledával nereprezentativní, prázdná místa, která v něm evokovala tehdejší melancholii.

Výstava v Galerii KUPE v Opavě, po níž budou na podzim 2019 následovat podstatně větší expozice v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze a v Českém centru v Paříži (v rámci doprovodného programu Paris Photo), má připomenout letošní jubileum 30 let od sametové revoluce. Expozice Tak mnoho, tak málo příznačně ilustruje rozpor mezi falešně prezentovanou optimistickou různorodostí v náplni socialistického života na straně jedné a reálnou nesvobodou na straně druhé.

Ondřej Durczak, kurátor výstavy

Vladimír Birgus (1954)

• vedoucí a profesor Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě

• autor a spoluautor řady odborných knih a uměleckých monografií, textů a příspěvků u nás i v zahraničí

• držitel desítek domáchích i mezinárodních cen v oblasi tvůrčí fotografie i odborné práce

• autor stovek samostatných i společných výstav, kurátor mnoha tuzemských i zahraničních expozic

www.birgus.com.

0

Novinky

T E R M Í N Y: *** 4. konzultace proběhne na Horní Bečvě ve dnech 2.-5. 5. 2024 *** 5. konzultace proběhne na Horní Bečvě ve dnech 20.-23. 6. 2024

Vyhledávání

Zadejte frázi, kterou chcete vyhledat. Zadáte-li více slov, budou nalezeny pouze texty, které obsahují všechna tato slova.

www.photorevue.com

Webarchivováno
Národní knihovnou
ČR

loga ke stažení