Svět včerejška na opavských pohlednicích z let 1893 až 1918
Slezská univerzita ukáže na unikátních pohlednicích zaniklý svět Opavanů a jejich města
Slezská univerzita v Opavě kromě vlastního poslání vzdělávat, vědecky bádat a umělecky tvořit ctí nepsanou morální povinnost přispívat ke kultivaci povědomí občanů města o minulosti společně sdíleného prostoru, který většinou označujeme důvěrným slovem domov. Výstava „Svět včerejška na opavských pohlednicích z let 1893 – 1918“a doprovodná publikace „Pohlednice z Opavy 1893–1918“ se řadí k těmto vstřícným gestům a nabízí divákům a čtenářům prostřednictvím reprodukcí historických pohlednic setkání s poetickým světem včerejška.
Autoři výstavy Dalibor Halátek, Pavel Kerlin, Rudolf Dybowicz, Jiří Siostrzonek čerpali podklady výhradně z impozantní sbírky Rudolfa Dybowiczea zaměřili se na období od nejstarších opavských pohlednic, jejichž tisk je datován rokem 1893, až k posledním exemplářům signalizujícím konec „zlatého věku“ pohlednic na konci 1. světové války v roce 1918. Výstava je členěna do oddílů zahrnující místopisné, reklamní, vojenské, příležitostné pohlednice a pohlednice zachycující budoucnost.
Posláním této výstavy a publikace není vyčerpávající informace o kvalitě Dybowiczovy sbírky, ale záměr podělit se s širokou veřejností prostřednictvím pohlednic s vůní nedávných časů.Výstava by měla inspirovat čtenáře k virtuálním historickým procházkám centrem, periferií i zákoutími tohoto poetického města na přelomu 19. a 20. století. Zároveň se snaží podtrhnout význam nenápadných předmětů provázejících naše putování životem, předmětů, které jsou mnohdy jedinými nositeli individuální paměti v bezbřehém řečišti plynoucího světa.
V současné době, kdy téměř vše včetně lidských vztahů slouží člověku většinou k jednomu použití, je obtížné uchovat úctu k předmětům, které nás v životě doprovázejí. Avšak nebýt těchto každodenních drobností, které nesou otisk naší duše, rozplynuli bychom se beze stopy v mlhavém oparu univerza. Nezbytným předpokladem návratu do světa včerejška je ztišení a soustředěné naladění na vlnu nostalgické imaginace, které tato výstava a publikace nabízí.
Jiří Siostrzonek
««« Předchozí text: Petr Hrubeš a Petra Damašková budou své fotografie prezentovat v galerii KUPE v Opavě
Následující text: David Sládek: Car Boot England »»»
0