Výstava fotografií v galerii Opera v Ostravě. Tomáš Vocelka: Praha pod věžemi

25. 3. 2022 Pá 14.16 od Ondřej Durczak | Aktuálně
Vocelka

Tomáš Vocelka: Praha pod věžemi

Výstavu pořádají Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě a Institut tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě

31. 3. – 2. 5. 2022

Z pražských věží můžete zachytit vše, co ze země. Atmosféru metropole, spěch, demonstrace, turistický byznys, který město proměňuje v zábavní park. Radosti, smutky i tíživou samotu uprostřed velkoměsta plného lidí.

Všechny tyto momenty jsou každodenním reportérským světem publikovány a chrleny v takovém množství, že už nás málokdy překvapí. Tomáš Vocelka to však v soutěži Czech Press Photo v roce 2018 dokázal a se svým souborem Pod pražskými věžemi získal jedinečnou možnost rok pracovat na Grantu Prahy.

Ve svém výrazném výtvarném vizuálním jazyce dokáže skloubit jak skvělý cit pro kompozici a barvy, tak i rozhodující okamžiky tak typické, jako jsou právě ony legendární Cartier-Bressonovy. V obyčejných situacích nachází právě ono kouzlo, které dodává fotografiím na textech zcela nezávislý obsah.

Při pohledu na Vocelkovy fotografie se vybaví dílo Mira Švolíka, jehož fotografie byly založené na aranžování lidí do nových obrazů – tedy čistě výtvarná hra, tehdy tak typická pro Slovenskou novou vlnu. Vocelka jako fotograf především krajin a architektury své snímky posouvá díky pohledu shora až do street fotografie a dokumentu a oslovuje tím široké publikum. Rozmary počasí dodávají situacím na fotografiích větší autentičnost.

Prahu začal Tomáš Vocelka fotografovat ve druhé polovině osmdesátých let při svých vysokoškolských studiích. Z dnešního pohledu to tehdy byla klasická černobílá street fotografie, silně ovlivněná krnovským dokumentárním fotografem Gustavem Aulehlou. Když se později v roce 2000 vrátil, začal hledat cestu, jak město fotografovat a vidět jinak. Když totiž v Praze či kdekoliv jinde žijete delší dobu, postupně přestáváte vnímat kouzlo, které město má a váš pohled na okolí poznamenává běžná denní rutina.

Město z výšky – z věží a vyhlídek začal fotografovat poté, co za ním přijel na návštěvu tehdy pětiletý synovec ze Šumavy. Vzal ho na pár věží, aby se podíval na Prahu shora. Autor samotný by se tam zřejmě jinak jen tak nevypravil, protože trpí strachem z výšek.

Martina Houdek

Tomáš Vocelka (*1965)

je novinář původem ze slezského Krnova, vítěz prestižní světové fotografické soutěže Sony World Photography Awards. Je také vítězem Czech Press Phota v kategorii Proměny Prahy – Grant Prahy.

Jako fotograf zahájil práci v médiích v roce 1990. V nezávislých zpravodajských týdenících Region začal o něco později také kombinovat role píšícího a fotografujícího novináře.

Od roku 2000 přestoupil do centrální redakce MF DNES, kde více než 12 let působil na pozici hlavního editora. Vystřídal i další funkce, byl například zástupcem šéfredaktora, vedoucím přílohy Víkend nebo editorem příloh. Stále se však věnoval fotografii, v té době především krajinářské. Od roku 2017 působí v Aktuálně.cz, a to jako fotograf a editor, který má na starost rubriku o fotografii, spadající pod Magazín Aktuálně.cz.

Tomáš Vocelka je vítězem Grantu Prahy v rámci Czech Press Photo 2018, o rok později získal druhé místo v kategorii reportáž. Jeho největším úspěchem na fotografických soutěžích je pak vítězství v celosvětové soutěži Sony World Photography Awards 2021, a to v profesionální kategorii Architektura a Design. Zvítězil se souborem Věčná loviště, který zachycuje proměnu bývalého vojenského objektu ve výjimečnou architektonickou stavbu, sloužící nyní jako krematorium pro domácí mazlíčky.

Jeho snímky byly publikovány například na titulní straně a na několika vnitřních stranách španělského magazínu National Geographic Viajes. Společnost Microsoft si vybrala jednu z jeho fotografií jako tapetu pro vyhledávač Bing. Mimo Aktuálně.cz publikoval fotografie např. v Magazínu DNES, ve Víkendu DNES, v magazínu slovenských Hospodářských novin nebo v magazínu Reportér.

Kdyby se dala žurnalistika srovnat s atletikou, sám by se přirovnal k desetibojaři. „Během třiceti let v médiích jsem musel zvládnout nejrůznější disciplíny – jako fotograf, redaktor, editor, šéfeditor, zástupce šéfredaktora i jako vedoucí výroby,“ říká fotograf a novinář, který obdivuje mimo jiné mistry barevné fotografie Franca Fontanu, Ernsta Haase a dílo amerického realistického malíře Edwarda Hoppera.

„Vždy mě přitahoval výtvarný přesah fotografie. Neláká mě zaznamenávat a dokumentovat bolestné okamžiky, tragédie, a katastrofy. Během dvanácti let šéfeditorství mi prostřednictvím snímků a zpráv z tiskových agentur protekly před očima řeky zmaru a beznaděje. Baví mě obyčejný život a snažím se ukázat, že i věci, které člověk obvykle nevnímá, mají svou skrytou poezii a krásu,“ říká Vocelka.

Soubor Praha pod věžemi vznikl v rámci ročního tvůrčího Grantu Prahy, který autor získal díky vítězství v kategorii Proměny Prahy na soutěži Czech Press Photo 2018.

Statistiky: 4 kilometry do výšky, 112 výstupů, hodiny čekání

• celkem 112 výstupů na věže, střechy, terasy nebo vyhlídky • když se sečte výška výstupů na věže a terasy, vydá to na více než 4 km (to je větší výška, než má například nejvyšší hora Rakouska Grossglockner (3 798 m) • celkově strávený čistý čas na věžích: více než 120 hodin, na jednu návštěvu tedy připadá zhruba hodina času • 43 navštívených věží, střech, teras a vyhlídek (mnoho z nich opakovaně) • nejčastěji navštěvované věže: Věž Staroměstské radnice (10×), Malostranská mostecká věž Karlova mostu (8×) a Prašná brána (8×). • Nejdelší čas v kuse strávený na jedné věži – více než tři hodiny (během demonstrací Milionu chvilek pro demokracii na Staroměstském náměstí).

0

Novinky

Katalog Tři dekády ITF 1990–2020 ke stažení .
Termín závěrečné konzultace pro studenty proběhne na Horní Bečvě 23.–26. 6. 2022.
Logo ITF, nové

Vyhledávání

Zadejte frázi, kterou chcete vyhledat. Zadáte-li více slov, budou nalezeny pouze texty, které obsahují všechna tato slova.

www.photorevue.com

Webarchivováno
Národní knihovnou
ČR

loga ke stažení