Rafal Siderski Home town
Muzeum umění Olomouc | Arcidiecézní muzeum Olomouc | Café Amadeus 8. 3. – 3. 4. 2011
Rafal Siderski (* 1984) je absolventem Institutu tvůrčí fotografie v Opavě (2009). V roce 2008 také dokončil studium pedagogiky a psychologie na univerzitě v Bialystoku. Od roku 2007 je činný jako nezávislý fotograf, od roku 2008, kdy se přestěhoval do Varšavy, pravidelně spolupracuje s polskými deníky Gazeta Wyborcza, Dziennik a Rzeczpospolita. Své snímky také publikuje v časopisech Przekroj, Kultura a Newsweek Polska. Na univerzitě v Bialystoku také působí jako externí kurátor galerie 113, kde pořádá výstavy mladých fotografů z Polska a dalších zemí. Siderski se od počátků své tvorby zaměřuje na subjektivně pojatou dokumentární fotografii, ve které vždy akcentuje lidský příběh. V kompozici jeho snímků se objevují útržky a zlomky situací, které v sobě nesou silný emocionální náboj. Siderski se netají zájmem o pozorování a fotografování neznámých lidí. Jejich včleněním do promyšlené rozsáhlejší obrazové kompozice snímku se snaží naznačit možný obsah cizí intimní situace. Postavy ani místa jeho záběrů neznáme, přesto však jsme schopni na základě vlastních prožitků rozpoznat a z části i procítit smutek, zoufalství nebo vytušit ukrývané tajemství či touhu po lásce a soucitu zachycených postav. Cílem Siderského fotografií je naznačení relativity pohledu na danou situaci, na potenciál, který v sobě každý moment má a který jsme jako diváci schopni interpretovat na základě osobní životní zkušenost. Cyklus fotografií Home Town [Rodné město], 2009, vznikl jako časově neohraničená reportáž o historickém Bialystoku, hlavním městě regionu Podlachia a největším městě v severovýchodním Polsku, které se nachází v blízkosti hranic s Běloruskem. „Tyto fotografie jsou v prvé řadě mým soukromým pohledem na místo, kde jsem se narodil a žil po většinu času svého života. V zachycených situacích se snažím najít univerzální hodnoty, srozumitelné a společné mnoha lidem.“ Podobnou tvůrčí strategii zvolil Siderski i v cyklu fotografií Magic Hours [Magické chvíle]. Pro zvýšení napětí a zatraktivnění snímků zvolil noční scény s minimem postav. Záběry pořízené za umělého osvětlení nepostrádají dávku spektakulárnosti. Postavy se zjevují jako přízraky, místa, která za denního světla míjíme bez povšimnutí, se v noci stávají magickými. Oprýskané stěny a nátěry získávají ve svitu pouličních lamp snový nádech. Siderski opět prokázal, že je chopen fotografií naznačit syžet příběhu. Dokumentární tvorba Rafala Siderskeho je zajímavá nejen pro diváky. Porota mezinárodní soutěže Frame mu v roce 2010 udělila 2. cenu v kategorii Rekreace za seriál deseti fotografií z prostředí zápasů v boxu.
Štěpánka Bieleszová, 18. 2. 2011
««« Předchozí text: Současná krajina studentů Institutu tvůrčí fotografie
Následující text: Zemřel fotograf (nejen) ženských těl Miloslav Stibor »»»
0